Geplaatst op
Fijn feedback geven en krijgen is een kunst die jij wil leren
Heb jij weleens op een onprettige manier feedback gekregen? Dat voelt niet fijn, toch? Terwijl de kritiek misschien wel terecht is, het is alleen belangrijk dat jij daar ook zo over voelt. In dit artikel gaan we tips bespreken over hoe je op een fijne manier feedback kan geven en ontvangen.
Effectief communiceren
De belangrijkste eigenschap om goed feedback te geven én te krijgen is effectieve communicatie. Je moet natuurlijk de juiste boodschap op de juiste manier leveren om goede feedback te geven. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van feedback en nog belangrijker jouw reactie daarop door bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen. Wanneer anderen jou niet begrijpen is het lastig om iemand van goede feedback te voorzien, dit kan resulteren in berichten die verkeerd opgevangen worden, wat weer leidt tot frustratie. Om beter te leren communiceren kan je bijvoorbeeld een cursus effectief communiceren van Anker & Kompas volgen. Een complete training van een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is helpt enorm met het verbeteren van je communicatie. Zelf stappen ondernemen om je hierin te ontwikkelen kan ook, het kost je alleen wat meer eigen initiatief om op zoek te gaan naar relevante informatie en oefeningen.
Hoe krijg jij graag feedback?
Ga eens na hoe je zelf het liefst feedback krijgt. In veel gevallen kun je jouw manier van communiceren hierop aanpassen. Misschien vind jij het altijd fijn als iemand eerst iets positiefs benoemt voordat je kritiek krijgt. Probeer dit dan ook te doen op het moment dat je feedback geeft. Houd wel in gedachte dat iedereen anders is. Iets wat jij fijn vindt, vind iemand anders misschien minder prettig. Probeer dus verder te denken dan eigen ervaring maar verplaats je in de ander, is deze persoon makkelijk beïnvloedbaar of heeft hij veel overtuiging nodig? Ga zijn gedragseigenschappen even na en maak een overwogen keuze in jouw manier van communiceren.
Voordelen van goede feedback
We hebben al een aantal voordelen genoemd maar laten we hier nog even duidelijk opsommen wat de grootste voordelen zijn van goede feedback. Ten eerste bevordert het ontwikkeling. Goede feedback betekent dat de ontvanger weet waar hij aan moet werken, waarom en hoe. Wanneer er goed wordt omgegaan met de feedback, maak je eigenlijk altijd vooruitgang. Als tweede voordeel verbetert het jouw beeld als vertrouwelijk persoon en leider. Mensen zullen jou sneller en vaker om advies vragen. Als laatst kan je ook verwachten om zelf betere en prettigere feedback te ontvangen, mensen zullen meer moeite steken in de feedback en door jouw goede voorbeelden weten zij ook waar ze op moeten letten.